E-sport, digitális játékok minden mennyiségben a kolbászfesztiválon –Interjú a HUNESZ elnökével

A Csabai Kolbászfesztiválon október 29–31. között CsabaPark csarnokában a HUNESZ E-sport Tudásbázis Szigetet alakít ki.

10x10 méteres VR-aréna, Space Pirate Trainer DX, PlayStation FIFA2021, VAJÁK-Video, játékos kompetenciák mérése egyaránt szolgálja az érdeklődőket pénteken és szombatom 10–20 óra, vasárnap 10–18 óra között.

Biró Balázzsal, a Magyar E-sport Szövetség, a Hungarian Esports Federatoin (HUNESZ) elnökével beszélgettünk.

–  Mi az e-sport, és mi köze a valós sportokhoz?

– Az e-sport az elektronikus sport rövidítése, másnéven versenyszerű video- és digitális játéknak is hívjuk. Három sportterülethez kapcsolható a versenyzők tevékenysége szerint, A precíziós sportokhoz azért hasonlítható, mert a szem-kéz koordináció, a figyelem, a koncentráció kiemelten fontos az e-sportok világában is, miként a lövészetben, íjászatban vagy a dartsban.  A szellemi sportokhoz azért köthető az e-sport, mert a stratégiai gondolkodás, a logikai és problémamegoldó készség kiemelt szerepet játszik, akárcsak a sakk vagy a go esetében. Az e-sportok a technikai sportok világával való rokonságát a jellemző ember-gép kapcsolat és a technikai eszközök szerepe a teljesítményben mutatja leginkább.

– Magyarországon hány e-sportoló és videójátékos van?

– A magyar gaming közösség 3,5 millió embert tesz ki, ebben minden videojátékos benne van a közösségimédia-játékosoktól kezdve a mobilos játékokat előnyben részesítőkön át a konzolon keresztüli PC-játékosokig bezárólag. Az elektronikus sportokra nyitott videojátékos közönség, aki valamilyen e-sport tartalmat fogyaszt (például e-sport versenyeket, e-sport streameket néz, esetleg játszik is), amelyet az e-sport bázisának tekinthetünk 640 ezer főt tesz ki Magyarországon (eNet-esport1-esportmilla 2021).

– Melyek a legnépszerűbb játékok, amelyekben versenyeket rendeznek?

– Magyarországon hasonlóan a nemzetközi trendekhez, PC-platformon leginkább a League of Legends, a Counter-strike: Global Offensive, a PlayerUnknown’s Battlegrounds, a Valorant népszerű, míg konzolon a sportjátékok, köztük is a FIFA viszi a prímet. Az elmúlt időszakban a különböző autószimulátor-játékok, mint a Granturismo Sport is egyre népszerűbbek.

– Nemzetközi szinten mik voltak a legnagyobb magyar e-sport sikerek? – Több játékban is kiemelkedő eredményeket tudunk felmutatni, kisebb bánatunkra inkább csak egyéni szinten. Kiss „Vizicsacsi" Tamás nevét többen hallhatták már, ő az eddigi legeredményesebb magyar League of Legends játékos. 2017-ben az európai első liga, az LCS (idéntől LEC) MVP-je, azaz legértékesebb játékosa lett, visszavonulása előtt a Splyce csapatának játékosaként a világbajnokságon is szerepelt, a legjobb 8 között állt meg a menetelésük. Böröcz „Deadfox" Bence a CS:GO legrangosabb világversenyeit megjárt játékos. Keszeli „nylon" Nikolett szintén CS:GO-ban könyvelhet el komoly sikereket, 2017-ben a csapatával szinte minden női versenyt megnyertek. Szirtesi „Gabinho” Gábor a semmiből érkezett tavaly a budapesti rendezésű, V4 Future Sports Festival nemzetközi e-sport versenyre, és lett FIFA bajnok, győzelmével pedig később a világ 32 legjobb XBOX játékosa közé került. Birgány „Raisy" Adrián jelenleg a világ egyik legjobb Quake Champions játékosa. Említhetjük az e-sportok hőskorszakában, a 90-es és 2000-es években sikeres, Török „KODIAK" Balázs WCG-s eredményeit vagy éppen Mokos „mokosg" Gábort, aki az egyetlen olyan magyar FIFA-játékos, aki FIWC (FIFA Interactive World Cup) döntőt játszott.

– Mit lehet tudni a Magyar E-sport Szövetségről?

– A HUNESZ azzal az elsődleges céllal alakult meg 2017-ben, hogy a sportszövetségek mintájára szervezze és edukálja a magyarországi digitális sportéletet. A szövetség céljai között szerepel az egységes fellépés az e-sport életért, annak támogatása, fejlesztése, népszerűsítése, bajnokságok szervezése, etikai és jogi alapok lefektetése, érdekképviselet, valamint egy egészséges magyarországi e-sport ökoszisztéma kialakítása. A Magyar E-sport Szövetség teljes jogú tagja a Nemzetközi E-sport Szövetségnek. Emellett a HUNESZ alapítója az Európai E-sport Szövetségnek a V4 E-sport Koalíciónak, és tagja a World Esport Consortiumnak és a Global Esports Federationnak.

2021.10.26.

Vissza